E o pasăre… e un avion… e Toma Coconea, alergătorul din parapantă! A avut bazinul rupt, un picior zdrobit la un pas de amputare, mână ruptă într-o avalanșă, entorse multiple, dar a continuat să alerge. Când vremea nu-i dă voie să se ducă spre finish în zbor, Toma o face fugind!

Toma Coconea era ca un leu în cușcă. S-a simțit asta când am vorbit cu el. I-a trecut accidentarea de anul trecut, de la X-Alps, dar a fost nevoit să-și îndepărteze chirurgical câteva bătături urâte din talpă și nu are voie să iasă din casă. ”Arătau ca niște varice. A trebuit să scap de ele. Stau de o săptămână și deja mi se pare o veșnicie. Sper ca peste câteva zile să fiu pe zăpadă, la un schi de tură, chiar dacă mi s-a spus să nu ies. Dar, de obicei, eu nu ascult de doctori”, spune râzând parapantistul.

Am un sentiment plăcut când alerg competiții montane. Traseul e variat, peisajul se schimbă mereu, sunt momente grele în cursă dar la final totul merită cu vârf și îndesat.

Toma Coconea este cunoscutul participant al cursei de anduranță Red Bull X-Alps, competiție la care a luat parte încă de la înființare, de două ori terminând pe poziția a doua. X-Alps este de fapt un duatlon de peste 1.000 de kilometri în line dreaptă, care cuprinde alergare și parapantă, traseul desfășurându-se de-a lungul crestei munților Alpi. Cursa poate dura și 2 săptămâni, câștigătorul fiind declarat primul sportiv care ajunge la Monaco, după ce a trecut prin toate punctele de control (de obicei sunt 10). ”Acolo nu poți să te bazezi doar pe parapantă, sau doar pe alergare. Depinde de mulți factori, care din metode folosești mai mult pentru a ajunge la finiș, dar e sigur că trebuie să fii pregătit pentru ambele. În 2011-2013 am parcurs cam 70% din distanță cu parapanta. Dar a fost un an când am zburat cam 1080 de kilometrii și am alergat 900 de kilometri ca să ajung la final”, explică Toma Coconea care în 2016 va participa din nou la X-Alps, dar și la X-Pirinei.

România, văzută prin ochii lui Toma Coconea

Locul 5 la Wings for Life

Toma Coconea este și un alergător foarte bun. Unul care a reușit la Wings For Life, în 2015, să fugă 48,64 kilometri (locul 5) până a fost prins de mașina care oprea alergătorii. ”Rezultatul la Wings for Life a fost datorat și antrenamentelor de schi de tură. E un sport care lucrează aproape tot corpul”, comentează Coconea. Cum și-a dat seama că trebuie să muncească mai mult ca să devină un alergător mai bun? ”Am luat parte la o cursă, Red Bull Giants of Rio, unde am văzut diferența dintre mine și alergători de top, diferență care m-a stimulat să muncesc și mai mult. A fost o ștafetă care cuprindea înot, bicicletă, deltaplan și alergare. S-a ținut în Brazilia. Eu am alergat, au fost 30 de kilometri în mare parte pe plajă, pe nisip. A fost o experiență epuizantă, dar satisfacția a fost imensă”, povestește sportivul de 40 de ani născut la poalele Parângului, în Petroșani.

toma-coconea-munte

Se pregătește pe teren variat

Toma Coconea trăiește în Parâng. Pe munte! Acolo are și sediul la școala sa de zbor. De acolo și pasiunea lui pentru creste, pasiune care s-a transformat într-un mod de viață: ”Când eram mic am ajuns la un club de orientare turistică și așa am început. Drumeții, alergare montană, parapantă, schi de tură…”. ”Alerg de obicei pe teren variat, asta îmi permite relieful. Rar mai alerg și pe pistă, când ajung la stadion. Uneori, mai ales când trebuie să fac antrenament specific și să mă obișnuiesc și cu echipamentul, alerg și cu rucsac în spate. Când am un zbor de parapantă, îmi impun să merg pe jos până la punctul de lansare, renunț la telescaun. Rar folosesc gadget-uri cu GPS, alerg mai mult după cum mă simt”, ne-a explicat Coconea. Traseul preferat? ”Am o buclă pe care fug de foarte multe ori în Parâng. Traseul pornește de la telescaun, urmează o porțiune pe pârtie și apoi intră pe un drum în pădure. Are cam 1.000 de metri diferență de nivel și o lungime de 14 kilometri”, ne-a prezentat Coconea locul unde ați putea să dați nas în nas cu el dacă ieșiți la o fugă.

toma-coconea-parapanta

La ”No Finish Line” a alergat 823 de kilometri în 8 zile

În 2014, Coconea participa la ultramaratonul ”No Finish Line”, concurs caritabil organizat sub tutela prințului Albert, la Monaco. Participanții aleargă într-o buclă de 1,3 km, la finalul celor 8 zile făcându-se totalul distanței parcurse. ”Când alergi ultramaratoane trebuie să-ți placă foarte mult ce faci, pentru că doar din ambiție și din forță nu merge. Trebuie să gândești pozitiv, să ai psihicul tare, să suporți durerea cum trebuie, să găsești tot felul de chestii la care să te gândești”, a spus Coconea care vrea, în curând, să se apuce de antrenament specific pentru a alerga un maraton pe șosea. (fotografii: Red Bull Content Pool)

toma-coconea-aterizare-monaco

Este ambasador la Sinaia Urban Trail

Toma Coconea este unul din ambasadorii cursei S-KARP UrbanTrail (celălalt este atletul basarabean Vitalie Gheorghiță), cursă care va avea startul pe 9 aprilie, la Sinaia. ”Colaborez cu S-KARP de 2 ani. Am avut o discuție cu Radu Jitaru (n.r. – patronul S-KARP) la Brașov și de acolo a pornit totul. E prima oară când particip la asemenea competiție în care trebuie să treci mai multe etape ca să ajungi la finală. Sper ca până atunci să-mi revin și să încerc să ajung în ultimul act. Timp mai e destul să fiu din nou apt. În Bucegi am fost de multe ori cu parapanta, știu zona și de sus nu numai de la sol! Am aterizat de multe ori la Peleș, în Sinaia, plecam de obicei de la cota 2000”, a spus Coconea.

Red Bull X-Alps 2015