Alergatul alături de proprii copii, cu ei în cărucior, începe încet-încet să-și facă loc și în România. Chiar dacă mai mult la curse și mai puțin pe străzi și în parcuri, la antrenamente, joggingul împingând un cărucior poate fi o activitate distractivă atât pentru părinți cât și pentru fii și fiice, bineînțeles dacă este făcută cum trebuie.

Nu ai cu cine să-ți lași copilul acasă și nu mai poți sta locului, ai nevoie de o alergare ca de aer; încerci să-ți introduci copilul în toate activitățile pe care le desfășori, deci și în ”alergare” și competiții; crezi că este un mod de a-l distra și de a fi sigur că pe viitor va prefera timpul petrecut la joacă, făcând activități fizice, în detrimentul statului în fața tabletei cu orele în șir; toate astea sunt motive care să te facă să cumperi un cărucior special, să aștepți ca bebelușul să treacă de vârsta de 6-9 luni și să pornești la alergare cu el. Trebuie însă să te asiguri că o faci cum trebuie, pentru confort, sănătate, siguranță, distracție, atât a ta, cât și a fetei sau a băiatului tău. Și, cel mai important, trebuie să te asiguri că și copilului tău îi place!

La ce să fii atent când vrei să alergi cu copilul în cărucior

  • Ar fi mai mult decât indicat să cereți acordul medicului pediatru înainte de a face această activitate. Copilul trebuie să aibă un control bun al zonei gâtului înainte de a-l urca în cărucior și a fugi cu el pentru că va fi zgâlțâit serios în timpul ”distracției” și poate să se accidenteze. De obicei, majoritatea celor mici trebuie să ajungă la o vârstă de cel puțin 6-9 luni înainte de a lua parte la sesiunile voastre de alergare, dar, așa cum am spus mai sus, indicat, poate chiar obligatoriu, ar fi să cereți sfatul doctorului.
  • Folosiți un cărucior special pentru această activitate (jogging stroller, în engleză), cel obișnuit nu asigură nici confortul, nici siguranța necesară. Trebuie să aibă roți cu cauciucuri mari (cu cameră), amortizoare ajustabile, posibilitatea de a bloca roata din față (să poată pivota sau nu), o frână de mână, centură pentru copil și o curea de siguranță pe care să o puneți în jurul taliei sau pe care să o țineți în mână care să prevină căruciorul să se depărteze de voi atunci când creșteți viteza sau când alergați la vale.
  • Un alt aspect foarte important este siguranța. Dacă vă antrenați în zone aglomerate, pe străzi, sau pe înserate, aveți grjă să purtați materiale reflectorizante, să respectați semnele de circulație și să vă asigurați de mai multe ori înainte de a traversa strada pentru că din cauza înălțimii, căruciorul poate trece neobservat. Indicat ar fi însă, atât pentru siguranță dar și pentru confort, să folosiți parcurile, nu sunt nici mașini, iar gazele de eșapament nu se simt deloc.
  • Vremea este un factor la care trebuie să fiți atent, frigul, căldura excesivă, soarele orbitor sau ploaia sunt elemente de care trebuie să țineți cont pentru a asigura copilului confort și pentr a-l feri de posibile probleme medicale care pot apărea din cauza lor. În plus, evitați să plecați la fugă imediat după ce copilul s-a trezit sau când îi e foame pentru că există șanse mari să fie ”nervos” și să arate acest lucru. Și nu în ultimul rând, dacă vedeți că într-una din zile nu îi place să fie ”alergat”, mai bine reveniți acasă și încercați cu altă ocazie.

Se distrează și copiii sau numai părinții?

Să ieși la alergat poate fi distractiv, atât pentru voi care împingeți căruciorul cu zâmbetul pe buze, cât și pentru cei care vă văd, care dacă nu se închină ca și cum ar vrea să alunge un deochi atunci râd complice. Dar pentru copil cum este? Fiind mic sunt slabe șanse să auziți din gura lui dacă aprobă sau nu să fie luat la alergat! 🙂 Nu există studii pentru asta, nici măcar vestitele ”universități din Anglia” nu s-au ocupat de problemă, și sigur la vârstă fragedă depinde foarte mult de asigurara confortului, bebelușul putând chiar trage un pui de somn la o alergare mai lungă. Dacă sunt mai mari, mai ales când sunteți la o competiție unde e agitație, există șanse ca ei să fie foarte prinși de ce se întâmplă în jur și să se bucure. ”Am avut emoții legate de răbdarea copilului și de confortul lui, legat de reacția celor din jur, legat de echipament, dar totul a fost foarte bine”, povestea Daniel Osmanovici, prezentatorul de la Antena 1 care are la activ câteva concursuri în care a alergat împingând căruciorul.

Poate fi considerată alergarea cu căruciorul un antrenament specific?

Alergătorii de toate vitezele, profesioniști și amatori, fac, sau ar trebui să facă, pe lângă alergare și antrenamente de forță. Poate fi considerat și alergatul împingând căruciorul un antrenament de forță? Unii antrenori consideră că da. ”Este bun pentru toți mușchii, mai ales pentru spate și abdomen. Ar fi bine să fie făcut după o zi în care ați făcut «pante», într-o zonă plată, la un ritm scăzut, ca o sesiune de recuperare”, declara, pentru competitor.com, antrenorul american Brad Hudson.Julia WebbRecorduri de-a dreptul amețitoare la alergatul împingând căruciorul

În România, alergatul cu căruciorul este la început, pare încă o ciudățenie, dar afară, mai ales în SUA, s-a ajuns chiar și la o ”profesionalizare” a acestei ramuri. Se aleargă tare, sunt recorduri mondiale, recunoscute de Guinness Book bineînțeles, de-a dreptul amețitoare. La maraton, Dianna Chivakos a alergat 3 ore, 10 minute și 26 de secunde, împingând un cărucior în care s-a aflat fiul ei de 3 ani, Evan. ”Alerg cu fiul meu aproape în fiecare zi, nu a fost ceva nou. El e adevăratul campion”, spunea Chivakos după cursă. La băieți, recordul este deținut de un canadian, Calum Neff, care a alergat în 2016, la maratonul din Toronto, alături de fata lui de 4 ani, Alessandra, în 2 ore, 31 de minute și 22 secunde, un timp cu care în România se câștigă campionatul național (fără cărucior!). Callum deține și recordul la semimaraton, făcut împingând căruțul cu fata lui de 11 luni, Holland, timpul înregistrat la final fiind de 1 oră, 11 minute și 27 de secunde. La feminin, cel mai repede s-au parcurs cei 21,097 km în 1 oră, 22 de minute și 57 de secunde. A reușit Julia Webb, alături de fiica ei de 9 luni Paula, americanca fiind soția lui Alan Webb, fost atlet care deține recordul american la o milă (3.46:91). Tot Julia are și cea mai bună performanță pe distanța de 10 kilometri, 38 de minute și 15 secunde, la băieți, neo-zeelandezul Dougal Thorburn alergând în 2012, cu fiica lui Audrey, în 32 de minute și 26 de secunde.

(foto: bestbabyinc.com, tataincepator.ro, Julie Webb – Facebook)

(Bibliografie: runnersworld.com, active.com, activekids.com, competitor.com, realbuzz.com, parents.com, tataincepator.ro, motherandbaby.co.uk, activeforlife.com, health.usnws.com, runtothefinish.com)