Masajul și alergările pe distanțe lungi: relaxează, ameliorează, tonifiază

Masajul este o terapie complementară de care pot beneficia alergătorii de distanțe lungi, ajutând la refacerea organismului după un efort fizic prelungit la finalul căruia de obicei apar întinderi, febră musculară sau alte dureri localizate, și care duce astfel la reluarea cât mai rapidă a activității sportive.

Semimaratonul, maratonul sau alte alergari pe distante lungi reprezintă activități de durată mare și cu intensitate destul de ridicată, efortul prelungit afectând atât mușchii, dar și tendoanele și ligamentele de la nivelul articulațiilor, relaxarea și refacerea acestor structuri suprasolicitate fiind foarte importantă. Masajul ar trebui să fie o parte a antrenamentului fiind, fără niciun dubiu, aproape obligatoriu pentru alergătorii de anduranță, la fel ca și alergările lungi, ca bucățile sau ca sprinturile în pantă.

Masajul sportiv relaxează și calmează mușchii suprasolicitați, ameliorează simptomele febrei musculare, îmbunătățește circulația sangvină și limfatică, tonifiază musculatura mai puțin dezvoltată (musculatura hipotonică, mai puțin antrenată), ajută la recăpătarea sau chiar creșterea randamentului sportiv, combate stările de suprasolicitare musculară cum ar fi durerile și amorțelile, îmbunătățește libertatea de mișcare a articulațiilor, combate spasmele musculare, tratează unele accidentări ușoare și previne agravarea acestora.

În cadrul masajului sportiv se utilizează tehnici specifice de frământare și netezire, dar și tehnici specifice kinetoterapiei, ne spune kinetic.ro. Printre multele efecte existente, frământarea ameliorează stările de suprasolicitare și accelerează procesul de refacere musculară, iar netezirea calmează mușchii și sprijină circulația sangvină și limfatică. Metodica masajului variază în raport cu natura efortului, pentru alergători acordându-se o atenție sporită îngrijirii membrelor inferioare și centurii pelviene (față de aruncători de exemplu, la care masajul se axează mai mult pe membrele superioare și centura scapulară).

Masajul sportiv, care la amatori ar fi bine să fie făcut cel puțin o dată pe săptămână, se poate face înainte de competiție (scurt, de stimulare, orientat către partea care va fi cea mai solicitată), după competiție (la o oră, maxim două, după concurs, normalizează țesuturile și reduce oboseala), poate fi masaj tonic (permite sportivului să se antreneze mai intens) sau de reabilitare (este concentrat pe zona afectată). Masajul înainte de competiție încurajează relaxarea în general, reduce stresul de concurs, crește voiciunea și încrederea în sine. Masajul care se face la finalul concursurilor reduce inflamarea și perioada de recuperare și ajută la identificarea unor zone susceptibile de accidentare. Masajul tonic păstrează mușchii încălziți și flexibilitatea mușchilor și a articulațiilor. Masajul de reabilitare permite evaluarea și tratarea unor accidentări ușoare, îmbunătățește libertatea de mișcare a articulațiilor, permite recuperarea după antrenamente grele, îmbunătățește circulația sângelui și a limfei, elimină spasmele musculare etc.

Chiar dacă este adânc înrădăcinat în credința populară că masajul poate elibera mușchii de toxine și că poate elimina acidul lactic acumulat, cercetările realizate în ultimii ani au demonstrat că acest lucru nu se întâmplă. ”Nu este fizic posibil”, au declarat la unison medicii americani care au evaluat aceste aspecte.

Sunt și situații în care masajul are contraindicații, se arată pe doc.ro, fiind mai bine să nu fie făcut atunci când temperatura corpului urcă la peste 37.8 grade Celsius, când pe corp sunt răni deschise, vânătăi, arsuri, când există tumori, infecții ale pielii (bacterii, fungi etc), melanom sau boli ale vaselor de sânge, sau când a fost diagnosticată hemofilia (boală ereditară ce se manifestă prin predispoziție spre hemoragie, cauzată de prelungirea timpului de coagulare a sângelui).

Alergătorii de anduranță pot apela și la masajul de relaxare, care ajută la recăpătarea echilibrului interior și dă o doză de energie pentru a face față provocărilor de zi cu zi. În plus, îmbunătățește circulația sângelui, elasticitatea pielii, oxigenarea țesuturilor, detensionează mușchii suprasolicitați, poate veni în ajutorul altori modalități de tratament pentru a combate simptomele depresiei și anxietății.

foto: nicolasduggan.com, perthwellness.com.au