E bine să fugi semimaratoane, e incitant să alergi o distanță destul de mare într-un ritm cât de cât rapid, dar oricâte curse de 21,097 km se adună parcă tot lipsește ceva: lupta prelungită care se dă cu corpul și cu mintea, cu inima și cu rațiunea, cu cronometrul și cu adversarii. O bătălie care există doar într-un maraton și care ține 42,195 kilometri.

Știrile Maratonul București, prezentate cu ajutorul GoldNutrition

Pentru alergătorii amatori, și nu numai, maratonul înseamnă două semimaratoane, nu? Teoretic ar trebui să fie de două ori mai greu, nu? Nu! Semnifică mai mult! Înseamnă că după 21,097 km dificili mai trebuie alergați încă pe atât, pe parcursul cărora, gradul de durere, efort, suferință, crește în progresie geometrică odată cu apropierea liniei de finiș. Dar dacă tot ai fugit un semimaraton, o distanță care te pregătește fizic, care te învață ce înseamnă să alergi mult într-un ritm care este în afara zonei de confort, care îți prepară mintea pentru un efort prelungit, atunci sigur poți parcurge și un maraton. Totul este să vrei!

Maratonul este cursa curselor, este cea mai iubită probă atletică a Jocurilor Olimpice, fiind prezentă încă din 1896, este distanța pe care, conform unei legende grecești, Phidippides a parcurs-o de la Maraton la Atena pentru a anunța victoria în fața perșilor, este o competiție organizată în mii de locații pe Pământ, evenimente la care participă sute de mii de oameni.Ce să faci, cum să faci, la ce să fii atent

Încercați să găsiți pentru primul maraton o cursă care are un traseu plat, cu mai puține dealuri sau pante, cu mai puține întoarceri în loc, și care să fie în același timp un eveniment care simțiți că vă atrage și că vă motivează, la care poate veni și familia sau prietenii să vă încurajeze. Mai mult ca sigur astfel de curse au și paceri, alergători experimentați care vă pot ajuta să ajungeți la finiș într-o anume perioadă de timp. Dacă v-ați propus un anumit ”cronometru” la final, găsiți-i și nu-i pierdeți din ochi!

Un maraton, mai ales primul, necesită o pregătire care se poate întinde și pe durata a cinci luni. Este nevoie de timp, trebuie să vă faceți programul astfel încă să puteți aduna un număr mare de kilometri, poate și tocmai din această cauză, pentru că pe timpul iernii, în România, este greu de alergat afară din cauza zăpezii, gheții și gerului, prima cursă de 42,195 km ar trebui (nu e obligatoriu) să fie programată toamna.

Încercați să vă faceți un plan de antrenament care să se muleze pe capacitățile și pe timpul vostru, așa cum a fost și cel pentru semimaraton. Da, e greu, pentru că există milioane de opțiuni iar dacă vi se pare că ați ajuns într-o ”pânză de păianjen” și nu mai știți ce e bun și ce nu e, cel mai bine ar fi să alegeți un antrenor care să vă ghideze cu atenție spre obiectivul final. Mai mult, un plan așternut atent pe o foaie, pe care să-l cercetați zilnic, să puteți vedea ce a fost și ce va urma, vă poate ajuta mental în perioada de pregătire. Atenție la ce vă spune corpul vostru, primul lucru pe care trebuie să-l realizați este să nu vă accidentați. Antrenamentul pentru maraton presupune multe alergări lungi, o perioadă îndelungată de timp în care se adună kilometri, din cauza asta e nevoie de o creștere graduală a distanțelor parcurse și de ținerea ritmului sub control. Nu ratați, nu săriți peste alergările lungi, sunt printre cele mai importante în pregătirea unui maraton și mai mult ca sigur în ziua cursei vă vor feri de ”zid” și de DNF (n.n. – ”Did not finish”). Pentru că sunt greu de dus până la capăt, dacă simțiți nevoia, căutați parteneri cu care să ”împărțiți” corvoada.

4run.ro vă aduce știrile Maratonului București cu ajutorul GoldNutrition, un brand portughez care produce suplimente pentru sportivi, produse de nutriție certificate de analiza microbiologică și de laboratore anti-doping recunoscute.

Dacă aveți de gând să folosiți în timpul cursei geluri sau băuturi izotonice încercați să le testați înainte, în timpul antrenamentelor. Veți vedea cum reacționează organismul, îl veți face să le accepte și astfel, în timpul maratonului, nu veți avea probleme. La fel faceți și cu pantofii de alergare. De asemenea, acordați o atenție sporită și nutriției și hidratării pe parcursul pregătirii cursei, antrenamentele de maraton au nevoie de combustibil pentru a fi duse la capăt.

Fiți atenți și la perioadele și metodele de recuperare. Dormiți cât și când trebuie, mergeți din când în când la un masaj, o saună sau un bazin. Dacă apar probleme musculare sau articulare o vizită la fizioterapie ar fi indicată. ”Încetiniți” cu grijă antrenamentele pe măsură ce vă apropiați de ziua cursei. Cu 2-3 săptămâni înainte de maraton, alergările trebuie să fie mai scurte și mai reduse în intensitate. Totuși, nu trebuie să vă pierdeți condiția fizică sau să intrați în letargie. (foto: Andra Panduru)

Dacă doriți să luați parte la Maratonul București, vă așteptăm pe 15 octombrie ca alergător, voluntar sau suporter la cea de-a 10-a editie a Raiffeisen Bank Maratonul București alături de peste 16.000 de alergători din 60 de țări care vor “inunda” bulevardele Bucureștiului prin energie, mișcare și multe zâmbete. Puteți alege una dintre cursele: maraton 42km Raiffeisen Bank, semimaraton 21km Volkswagen, Ștafeta Scholl (4X10km), Cursa 10km Vodafone. Sâmbătă 14 octombrie vor avea  loc Cursa Populară Ciuc Radler, urmată de Cursa Adolescenților, Jogging în Scutece și Cursa Copiilor Uniqa Asigurări (0,9-1,4km).

Detalii, pe bucuresti-maraton.ro.

Bucharest RUNNING CLUB a pus Bucureștiul pe harta capitalelor lumii care găzduiesc astfel de evenimente – sărbători ale orașelor. Bucharest RUNNING CLUB Premier Events adună cei mai multi bani într-o singura zi pentru cele mai multe cauze. Participanții aleargă și donează pentru una dintre cele 25 cauze susținute din domenii diverse: sănătate, caritate, social, educație, ecologie, dezvoltare durabilă.

Și profesioniștii trec de la semimaraton la maraton

În comparație cu amatorii, lucrurile stau diferit în cazul elitelor. Trecerea de la semimaraton la maraton se face destul de lejer, singurul lucru de care trebuie să țină cont atleții, singurul lucru cu adevărat important, fiind adaptarea la antrenamentele specifice pentru a duce la capăt o distanță de două ori mai mare în timpul dorit, unul foarte tare bineînțeles. Cu toate astea, unii fac trecerea cu succes, de la un timp excelent pe semimaraton la un timp excelent la maraton, alții nu.Tadese, câștigător la PragaZersenay Tadese, deținătorul recordului mondial la semimaraton, 58:23, nu a reușit încă un timp pe măsură și la maraton, corpul lui neadaptându-se cum trebuie la noile antrenamente. După ce în 2010 a reușit cea mai bună performanță a lumii la ”semi”, a fugit maratonul de la Londra, în același an, în doar 2.12.03.  Următorul an a mai alergat în super-viteză un ”semi”, 58.30, iar în 2012, a dus maratonul la 2.10.41, cea mai bună performanță a lui, totuși un timp dezamăgitor pentru o ”elită”. Tadese a reușit un ”cronometru” mai bun, dar neoficial, de 2.06.51, în cadrul evenimentului ”Breaking2” în care s-a încercat terminarea unui maraton în mai puțin de 2 ore.

Un exemplu diferit este campionul olimpic din 2008, Samuel Wanjiru, atlet care a decedat în 2011. Kenyanul a făcut de 2 ori recordul lumii la semimaraton în 2007, odată a alergat în 58.53, a doua oară, la 5 săptămâni distanță, în 58.33. Spre finalul acelui an, Wanjiru și-a făcut debutul la maraton, pe care l-a terminat în 2.06.39. La Jocurile Olimpice de la Beijing, a făcut record olimpic, 2.06.39, iar după un an și-a scăzut propria performanță la 2.05.10. Anunța atunci că în 5 ani va reuși să alerge maratonul în sub 2 ore. Nu a mai apucat însă acea zi.