Alergarea are numeroase beneficii pentru sănătate, toată lumea știe asta! Dar, ca oricare alt lucru frumos din viață, poate provoca și mult stres, mai ales asupra articulațiilor, principala cauză fiind faptul că este o activitate care presupune repetarea aceleiași mișcări o perioadă mare de timp.

Indiferent de ”bagajul” genetic al fiecăruia, de cantitatea mare de resurse investite în refacere, de antrenamentele mai mult sau mai puțin profesioniste care sunt urmate, de timpul alocat odihnei, de suprafața pe care se aleargă, dacă sunteți atlet sau alergător amator, problemele care apar la nivelul picioarelor, care afectează cel mai adesea articulațiile, vor apărea fără doar și poate. Că alergați pe șosea, pe pistă sau pe cărări de munte, că faceți exerciții de tonifiere sau nu, mai mult ca sigur veți avea până la urmă probleme, printre cele mai comune fiind tendinitele, bursitele, fasciita plantară și fracturile de stres.

Aceste probleme ies la iveală și mai ușor atunci când se crește intensitatea exercițiilor dar și durata acestora, iar în timpul curselor lungi, semimaratoane și maratoane, stresul la care este supus organismul, și mai ales articulațiile și toate elementele din acele zone (oase, tendoane, ligamente, burse, mușchi) este și mai mare, deci și probabilitatea de a suferi o accidentare este mai mare.

Pentru a scădea cât mai mult probabilitatea apariției acestor afecțiuni, pe lângă odihnă, nutriție și hidratare corectă trebuie acordată și o atenție sporită modului cum ajungeți într-o condiție fizică bună, fără a trece peste anumite etape. Mai exact, antrenamentele de alergare trebuie începute cu distanțe și intensități reduse, distanțe și intensități care trebuie crescute apoi gradual și cu atenție; la începutul sesiunilor de pregătire trebuie realizate o încălzire adecvată și exerciții speciale; iar la final, stretching și mobilitate.

Care sunt principalele probleme ce pot apărea din cauza alergării intense și de durată:

• Fasciita plantară este cauzată de un proces inflamator localizat la nivelul fasciei plantare, atunci când are loc degenerarea fibrelor de colagen din componența acesteia. Fascia este o bandă de țesut fibros, se întinde de la nivelul călcâiului până la baza oaselor metatarsiene, susținând arcul medial longitudinal al talpei piciorului, afirmă pe site-ul său doctorul Alin Popescu. Apare cu predilecție după vârsta de 40 de ani, factori favorizatori fiind pronația excesivă, încălțămintea neadecvată, alergatul pe vârfuri, călcâie sau pe suprafață moale, piciorul plat sau prea arcuit și orientarea spre interior a piciorului în timpul mersului. Tratamentul este unul complex și de durată și include kinetoterapie, tratament medicamentos (antiinflamatoare nesteroidiene), masaj, fizioterapie etc.

• Tendinita genunchiului reprezintă o inflamare a tendoanelor din jurul articulației genunchiului și apare când există o mișcare bruscă de răsucire/rotație a articulației, de obicei la persoane în vârstă sau la alergătorii de vârstă mijlocie, explică doctor Andrei Bogdan pe lectiadeortopedie.ro. Se manifestă prin durere ușoară, care se accentuează în timpul activităților sau atunci când se urcă scări și seara la culcare. Tratamentul include odihnă, antiinflamatoare locale, kinetoterapie și fizioterapie.

• Fracturile de stres sunt fracturi ale oaselor cauzate de stresul repetitiv, pot apărea în urma oricărei activități fizici, de la sărituri până la alergări. Cele mai întâlnite sunt cele la nivelul tălpii și piciorului inferior, factorii de risc fiind creșterea intensității, duratei și frecvenței antrenamentelor de alergare, probleme la picioare (tălpi plate sau arcuite), afecțiuni (de exemplu osteoporoza) sau participarea la curse de fond. Tratamentul poate implica imobilizarea gipsată a fracturii sau intervenția chirurgicală, întreruperea ciclului de mișcări repetitive, repaus de la 4-12 săptămâni, kinetoterapie etc.

• Bursita este o inflamație a bursei, un mic sac cu fluid care căptușește și lubrifiază zona în care elementele articulare (os, tendon, ligament, mușchi) se freacă unele de altele. Bursitele sunt cauzate cel mai frecvent de suprasolicitare și mișcări repetate (pot apărea și din cauza traumatismelor, infecțiilor etc) cele mai frecvente la alergători fiind cele trohanteriene și de rotulă. Trohanterul mare este situat pe partea exterioară a femurului fiind locul de inserție al musculaturii din regiunea fesieră. Durerea poate fi simțită în zona șoldului, deasupra sau la nivelul acestui os. Bursita de rotulă este localizată la nivelul genunchiului și durerile apar în partea anterioară-inferioară a acestuia. Tratamentul celor două tipuri de bursită necesită odihnă, reducerea activităților care au dus la apariția lor, kinetoterapie, un scurt tratament cu antiinflamatoare, fizioterapie etc.