Când vrei să te antrenezi pentru un ultra și vrei să o faci bine, cel mai indicat ar fi să asculți de cei mai buni! Și cine să fie mai bun decât ultimul câștigător UTMB, decât François d’Haene? Despre ultra, kilometri, antrenamente, nutritie, pregătirea mentală și vin, da, vin, pentru că francezul are o podgorie, într-un interviu preluat de la partenerii noștri, widermag.com.

Care sunt distanțele de antrenament pentru a alerga un ultra?

Depinde de nivelul de antrenament și de experiență. Evident, este nevoie să acceptăm că trebuie petrecute câteva ore în munți pentru a vedea cum reacționează corpul nostru la un timp lung de antrenament. Eu, pentru un ultra de 20 de ore, cele mai lungi ieșiri la alergare le fac de 6-7 ore și de multe ori leg asemenea antrenamente mai multe zile la rând.

Care sunt etapele, în kilometri, pentru a progresa și a ajunge la un nivel ”ultra”?

Kilometrajul nu spune foarte multe pe munte. Denivelarea și cât de tehnic este terenul, asta face diferența. Timpul petrecut pe munte este mult mai important decât distanța și diferitele intensități. Suntem toți capabili să facem 8 ore într-o zi pe munte. La început, mergând tot timpul, apoi alergând și mergând, ca la final să încercăm să alergăm tot timpul. Astea ar fi etapele pentru mine.

Care este cea mai lungă distanță pe care o faci când te antrenezi pentru un ultra?

Eu mă gândesc la timpul petrecut pe munte și nu la distanță. Undeva între 10-12 ore este cea mai lungă ieșire. Atunci când legăm asemenea ieșiri în mai multe zile consecutiv este mai benefic decât atunci când mărim timpul uneia dintre ele.

François D'HaeneCum gestionezi problema nutriției și a hidratării în cursă?

Încercând să înțeleg semnalele corpului. De-a lungul timpului am avut tot felul de experiențe și încerc să conserv, să păstrez ce a mers. Dar asta ține și de faptul că am o experiență de 12 ani în așa ceva.

Pentru cineva care participă la primul ultra trebuie să-și pună un obiectiv un anumit timp în care să termine cursa?

Nu, în niciun caz! Trebuie să vadă cursa în totalitatea ei, să se asculte și să se gândească doar la ce trebuie făcut doar pentru a termina. La următorul ultra va ști ce poate amelioara și-și va putea fixa astfel un obiectiv.

Există exerciții care să te pregătească mental pentru un ultra?

Pentru mine nu. Încerc să văd doar de ce voi alerga o cursă sau alta, să planific obiectivele la început de sezon și în funcție de asta să vizualizez pregătirea, apoi motivarea va crește încet-încet în timp ce mă apropii de data  când are loc startul.

Ai un sfat pentru momentele din cursă când apare descurajarea, atunci când totul devine imposibil?

Trebuie să ne amintim de ce suntem în cursă, de ce am ales să fim acolo. Să ne spunem că totul este doar un mod de a ne petrece timpul liber, că oboseala este ceva pasager și să facem puțin mișto de forma noastră.

Împarți cursa în segmente pentru ca să pară mai puțin impresionantă și mai scurtă?

Da, o împart în segmente pentru a o administra mai bine dar nu uit niciodată să mi-o imaginez și în totalitatea ei. Dacă nu facem asta, riscăm să ne panicăm puțin pe anumite porțiuni.

Ce îți amintești de primul tău ultra?

Mi-a fost frică de el, normal, deci am pornit foarte încet având în gând un singur obiectiv, să termin! Pe parcurs a trebuit să fac față unor elemente pe care nu le cunoșteam, care au ținut de nutriție, crampe musculare, oboseală, dureri pe tot parcursul cursei.

Ce vin trebuie să bem când pregătim un ultra, alb sau roșu?

Am un singur răspuns, fără ezitare, roșu! Sunt momente pe care trebuie să le stabilești atent înainte de start, atunci când finalizezi faza de pregătire, când se trece în modulul ”cursă”. Și mie îmi place să fac aceste lucruri la un pahar de vin, dar, esențial, este să-l consum în tihnă.

(foto: UTMB)