Se spune că dacă antrenezi bine maratonul, te chinui pe parcursul lui doar ultimii 5 kilometri, iar dacă antrenezi bine 5.000 m, te chinui în cursă tot pe parcursul a 5 kilometri. 🙂 Doar că, pe distanța scurtă, ritmul e cu mult mai tare!

Am întrebat mai mulți atleți, toți maratoniști, dar care au ajuns maratoniști după ce au trecut, cum e și normal, prin curse de 5.000 m, 10.000 m și semimaraton, când e cel mai greu, când e mai dureros, când fugi un 5 kilometri sau un 42,195 km? Răspunsul nu a fost chiar ce ne-am fi așteptat, cum că una sau cealaltă cursă ar fi mai dificilă, ci faptul că nimic nu e greu, nimic nu doare, atunci când ești bine pregătit! ”Într-o cursă apar doar perioade mai greu de traversat, în care trebuie să fii mai concentrat pentru a le duce cu bine, dar doar atât”, au adăugat ei.

Tendința este, normală din punctul de vedere al unora, atunci când se compară cele 2 distanțe, de a da credit maratonului și de a minimaliza un 5 km la nivelul unei alergări de distracție, al unui ”jog” sau, mai rău, a unei plimbări prin parc. Să nu uităm însă că se aleargă 5.000 de metri în jurul a 13 minute și că unei persoane care poate asta nu poți să-i spui: ”Te-ai simțit bine la jogging? Poate vreodată în viața ta vei fi în stare să fugi și un maraton!”. 🙂

Pentru amatori lucrurile nu stau la fel ca în cazul profesioniștilor, poate și pentru că pregătirea lor nu are nici calitatea, nici substanța, celei făcute de aceștia. Atunci când se aleargă distanțe scurte, în curse, și cel mai adesea în antrenamente, la ”bucăți”, alergatul începe să doară, să ”ardă”, să ”usture”!

Dar totuși, maratonul înseamnă de 2 ori ”semi-ul”, semimaratonul este mai mult de 2 ori decât 10 kilometri, iar 10 kilometri înseamnă de 2 ori 5 kilometri, nu? Deci durerea pe care o simți pe 10 kilometri ar trebui să însemne de două ori cea resimțită când alergi 5 kilometri, este? Și la maraton de 4 ori și jumătate mai mare, nu? Poate și mai mult, pentru că, cu fiecare 5 kilometri pe care îi alergi, intri în următorii mai obosit, deci durerea, greutatea cursei, ar trebui să crească exponențial, și nu doar linear, cu cât distanța e mai mare!

Lucrurile nu par chiar așa de simple, așa de ”matematice”! 🙂 Ba pot sta chiar pe dos! Pentru că ritmul (intensitatea) de la distanțele mai lungi este mai mic decât cel de pe 5 kilometri. La 5 kilometri se încearcă să se alerge foarte repede pe o distanță destul de lungă, iar la 10 kilometri, de obicei, alergătorii se simt bine până la kilometrul 5-6, astfel că distanța mai scurtă poate părea mai inconfortabilă, mai dureroasă! Și, asemănător pot sta lucrurile și dacă comparăm 5 km cu semimaratonul sau cu maratonul!

Pe 8 iunie în Parcul Herăstrău se va da startul singurei competiții de alergare pe timp de seara-5K BETANO Night Run. Evenimentul este organizat de BETANO, operator european de pariuri sportive și cazinou online, în colaborare cu Bucharest RUNNING CLUB, organizatorul celor mai mari competiții de alergare stradală din România. Traseul de 5km include porțiuni de alergare stradală cu trafic limitat și porțiuni prin parcul Herăstrău. Participarea la 5K BETANO Night Run se poate face completând formularul de înscriere disponibil pe betanonightrun.ro/inregistrare.

Totuși, la maraton pot apărea dureri la nivelul încheieturilor, genunchilor, antrenamentul este dificil atât fizic cât și psihic, recuperarea de după cursă e îndelungată, deci de ce ar fi mai ușor? O întrebare legitimă! Pentru că antrenat bine, un maraton se desfășoară la un ritm cu care organismul se simte confortabil, deci se simte mai ușor, pe când la un 5 kilometri, pregătit la fel de bine, trebuie să tragi tare tot timpul, nu prea există distanță pe care să o faci la un ”pace” confortabil, poate doar câteva sute de metri la început. Bineînțeles, dacă vorbim de cineva pentru care singurul scop este să termine cursele, atunci maratonul este clar cea mai grea cursă dintre cele despre care am vorbit până acum.

Principalul motiv să alegeți o anumită distanță pe care să alergați ar trebui să fie plăcerea pe care v-o provoacă și nu dificultatea ei, iar dacă faceți asta, indiferent de ce obstacole veți întâlni în cursă mai mult ca sigur ele vor fi depășite.