Când unii se pregătesc de culcare alții se echipează și ies afară din locuințe să alerge, când unii se întorc acasă pentru că noaptea învăluie ziua sunt câțiva care continuă să fugă înconjurați de întuneric.

Unii ajung să alerge seara și noaptea pentru că vor, pentru că se simt mai bine, pentru că au impresia că evoluează mai bine, pe când alții doar pentru că au un program încărcat ziua, muncă, obligații familiale, dar nu vor totuși să renunțe la antrenamente. Chiar dacă seara se atinge vârful din punct de vedere fizic, nu același lucru se poate spune și despre cum ne simțim mental la crepuscul după ore întregi petrecute la muncă sau făcând alte activități. Deci, alergatul seara sau noaptea începe inițial, pentru cei mai mulți, prin învingerea psihicului obosit pe care îl avem la finalul zilei, care spune, aproape ordonând, că mai indicat ar fi o pauză, chiar dacă fizic am putea fi capabili de cele mai bune performanțe. 🙂

Psihicul poate fi însă păcălit, iar dacă nu poate fi mințit, atunci trebuie convins. De ce e bine să alergi seara?

  • RAPIDITATE: Când alergi seara sau pe întuneric, obiectele și umbrele lor te fac să reacționezi diferit față de zi, vezi doar obiectele relativ apropiate de tine și asta face ca tot ce în jurul tău să pară că se mișcă mai repede decât normal și astfel poți fi păcălit să alergi și tu cu un ritm mai rapid. În plus, organismul este la finalul zilei mai flexibil și mai bine energizat decât dimineața, chiar dacă e puțin mai obosit decât la începutul zilei. Viteza va fi și mai mare dacă sunteți în timpul unei curse desfășurate noaptea!
  • TIMP: Nu trebuie să te forțezi să te trezești cu noaptea-n cap pentru a avea timp și de alergare, și de duș, și pentru a ajunge și la ora care trebuie la muncă.
  • ODIHNĂ: Alergatul de seară sau de noapte te poate ajuta să dormi mai bine, atât din cauza efortului și al oboselii de după dar și pentru că are un efect de reducere al anxietății, de calmare. Chiar dacă de obicei după un efort intens somnul vine mai greu, odată ce ați adormit calitatea lui este foarte bună. În plus, se elimină o parte din nervii și stresul acumulate pe parcursul zilei.

Bineînțeles că au fost făcute și teste și analize medicale pentru a se vedea cum reacționează organismul la alergările de seară sau de noapte față de cele din timpul zilei sau cele petrecute dimineața. În urma unora realizate la Universitatea Chicago, s-a fugit pe benzi de alergare atât dimineața cât și în timpul zilei sau la crepuscul, s-a văzut că metabolismul se adaptează mai bine alergatului făcut seara sau noaptea pentru că procentajul în organism de cortizol sau de alte produse rezultate în urma stresului și nivelul glucozei sunt mult mai mici în aceste perioade. O explicație în plus la un răspuns favorabil al alergării la ore târzii o aduce și  ritmul circadian, ciclul de aproximativ 24 de ore al proceselor biochimice, fiziologice și comportamentale. Ciclul de veghe și somn al fiecăruia este strâns legat de temperatura corpului, cu cât e mai mare cu atât suntem mai activi, iar când scade, starea de somnolență apare. Este și cazul dimineților când temperatura corpului este cea mai scăzută, pe când ea crește în partea a doua a zilei. În plus, și plămânii funcționează mai bine spre seară, cu aproape 6% dacă este să ne luăm după studiile făcute de Centrul Medical Evreiesc din New York.

Pe 8 iunie în Parcul Herăstrău se va da startul singurei competiții de alergare pe timp de seara-5K BETANO Night Run. Evenimentul este organizat de BETANO, operator european de pariuri sportive și cazinou online, în colaborare cu Bucharest RUNNING CLUB, organizatorul celor mai mari competiții de alergare stradală din România. Traseul de 5km include porțiuni de alergare stradală cu trafic limitat și porțiuni prin parcul Herăstrău. Participarea la 5K BETANO Night Run se poate face completând formularul de înscriere disponibil pe betanonightrun.ro/inregistrare.

Atenție! Când alergați seara sau noaptea, siguranța este cea mai importantă, mai importantă chiar și decât antrenamentul în sine. Trebuie să alegeți un traseu simplu, pe care îl cunoașteți și faceți tot posibilul să fiți vizibil. Folosiți, dacă este cazul, vestă reflectorizantă, frontală și/sau o lumină roșie intermitentă pe spate. În plus, pentru a fi conștienți la ce se întâmplă în jurul vostru, pentru a fi mai vigilenți, încercați să lăsați căștile pentru ascultat muzică acasă sau cel puțin nu le folosiți cât timp alergați. Căutați grupuri de alergători, iar dacă sunteți singur nu ar strica să spuneți cuiva înainte pe unde o să fugiți sau să folosiți o aplicație de urmărire în timp real.

  • Foto: justrunlah.com
  • Bibliografie: runsociety.com, theguardian.com, active.com